fbpx

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ CRETA VOICE ΚΑΙ ΤΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΖΑΓΚΑΡΑΚΗ | ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2019

Παρά το νεαρό της ηλικίας σας, είστε εκλεγμένος περιφερειακός σύμβουλος και πλέον διεκδικείτε τον δήμο Χανίων. Τι απαντάτε σε όσους επικαλούνται το γεγονός ότι είστε νέος σε ηλικία και χωρίς εμπειρίες; Τι διαφορετικό πρεσβεύετε σε σύγκριση με τους συνυποψήφιούς σας, οι οποίοι είναι μεγαλύτερης ηλικίας και έχουν περάσει από σημαντικές θέσεις ευθύνης;

Αυτή η επιχειρηματολογία είναι προφανώς άστοχη. Θα έλεγα ότι εκφράζει έναν ιδιότυπο ρατσισμό σε βάρος των νέων ανθρώπων, θεωρώντας εκ προοιμίου ότι ένας νέος δεν είναι δυνατόν να διαθέτει εμπειρία ούτε να προσφέρει στην Αυτοδιοίκηση. Αναρωτιέμαι αν μπορούμε να παραβλέψουμε πολλά παραδείγματα εξαιρετικά επιτυχημένων δημάρχων στην Ελλάδα που εξελέγησαν σε σχετικά μικρή ηλικία. Η συζήτηση επομένως είναι λάθος να περιστρέφεται αποκλειστικά γύρω από τις ηλικίες των υποψηφίων. Ούτε οι νέοι είναι εξ ορισμού άπειροι και ακατάλληλοι, ούτε οι μεγαλύτεροι είναι αναγκαστικά έμπειροι και ικανοί.

Προσωπικά, μετά από δύο θητείες -συνολικά εννιά χρόνια- στην Περιφέρεια Κρήτης, έχοντας θητεύσει ως θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Ανάπτυξης και στη συνέχεια μέχρι σήμερα ως εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος με το ίδιο αντικείμενο, μετά τη συμμετοχή μου στην Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας, θέτω σήμερα, στα 37 μου, την υποψηφιότητά μου στην κρίση των συνδημοτών μου.

Όλα αυτά τα χρόνια ήταν μια εξαιρετικά γόνιμη περίοδος, η Περιφέρεια Κρήτης υπήρξε ένα μεγάλο «σχολείο» για εμένα. Μου δόθηκε η ευκαιρία, τόσο σε δημιουργικό όσο και σε τεχνοκρατικό επίπεδο, να έχω ταυτόχρονα και τη μικρή και τη μεγάλη εικόνα: πώς προγραμματίζουμε, πώς σχεδιάζουμε, πώς δρομολογούμε και τελικά πώς υλοποιούμε έργα και δράσεις, πώς μπορούμε να ενεργοποιήσουμε πολίτες και συλλογικότητες σε ένα κοινό όραμα. Παράλληλα, έμαθα πολλά από την αξιοποίηση αντίστοιχων ευρωπαϊκών και διεθνών εμπειριών.

Ωστόσο, η τοπική αυτοδιοίκηση είναι πάνω απ’ όλα μια συλλογική υπόθεση. Δεν φτάνει ο επικεφαλής να είναι ικανός για να έχεις αποτελέσματα, χρειάζεται και μια συνεκτική ομάδα. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της δικής μας αυτοδιοικητικής κίνησης είναι ότι είμαστε Χανιώτισσες και Χανιώτες με ευδιάκριτο αποτύπωμα σε διάφορα πεδία, με επιτυχημένη συμμετοχή σε χώρους δράσης επιστημονικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς, πολιτιστικούς, αθλητικούς, στην πόλη και τις περιαστικές περιοχές. Θέλουμε να προσφέρουμε στα Χανιά. Μας ενώνει η αγάπη για τον τόπο μας, μοιραζόμαστε την ίδια αγωνία για τη στασιμότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια παρά τα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει. Μας εμπνέει ένα κοινό όραμα, μια καινοτόμα πρόταση για τα Χανιά του αύριο.

Θέλουμε να προσφέρουμε στα Χανιά. Μας ενώνει η αγάπη για τον τόπο μας, μας εμπνέει ένα κοινό όραμα, μια καινοτόμα πρόταση για τα Χανιά του αύριο.

Έχουν περάσει πέντε χρόνια από την εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης» που – μεταξύ άλλων – διεύρυνε τα όρια των δήμων. Πιστεύετε ότι το καθεστώς αυτό λειτούργησε προς όφελος των κατοίκων της πόλης και των περιαστικών περιοχών των Χανίων, ή όχι; Θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις ή αλλαγή των ορίων του δήμου Χανίων;

Η συνένωση των πρώην καποδιστριακών δήμων το 2010 στο πλαίσιο της εφαρμογής του «Καλλικράτη» έγινε στη λογική ότι με αυτόν τον τρόπο, πηγαίνοντας σε μεγαλύτερα σχήματα, θα είχαμε ισχυρότερους και αποτελεσματικότερους δήμους. Παρότι είχαμε πράγματι θετικά αποτελέσματα, σημαντικές συνέργειες και οικονομίες κλίμακας, μια μεγάλη αδυναμία του «Καλλικράτη» ήταν ότι προκάλεσε σοβαρά κενά στην εκπροσώπηση, τα τοπικά συμβούλια απαξιώθηκαν στην πράξη, με συνέπεια οι πολίτες των περιαστικών περιοχών να αισθάνονται σε πολλές περιπτώσεις ότι βρίσκονται μακριά από τα κέντρα λήψης αποφάσεων και να φθάνουν στο σημείο να νοσταλγούν τις παλιές κοινότητες. 

Ο «Κλεισθένης» ενισχύει τον ρόλο των τοπικών συμβουλίων, που μπορούν να λειτουργήσουν ως ο συνδετικός κρίκος των τοπικών κοινωνιών με τη δημοτική αρχή και, με έναν αρκετά αυτονομημένο ρόλο, να δίνουν λύσεις. Εμείς επιλέξαμε να μην ορίσουμε υποψηφίους για τα συμβούλια των κοινοτήτων με τη λογική ότι οι τοπικές κοινωνίες γνωρίζουν καλύτερα και μπορούν να έχουν λόγο και άποψη για το ποιος μπορεί να τους εκπροσωπήσει αποτελεσματικότερα. 

Όσον αφορά στο ενδεχόμενο αλλαγής των ορίων στον Δήμο Χανίων, μια τέτοια συζήτηση δεν μπορεί να ανοίξει προεκλογικά ούτε να γίνεται στο πόδι. Σε κάθε περίπτωση τέτοιες μείζονες μεταρρυθμίσεις απαιτούν ουσιαστική και σε βάθος διαβούλευση  με τις τοπικές κοινωνίες και τους όμορους Δήμους.

Η νομοθεσία με την οποία θα γίνουν οι επικείμενες εκλογές, όπως και εσείς μας λέτε, σχεδόν υποχρεώνει τις μετεκλογικές συνεργασίες ώστε να μπορέσει να διοικηθεί ένας δήμος. Εσείς ποιους όρους θα θέσετε ώστε να καταφέρετε να συνεργαστείτε αρμονικά με άλλους εκλεγμένους;

Οι μετεκλογικές συνεργασίες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του δημοτικού οργανισμού. Στα Χανιά θα απαιτηθεί να συνεργαστούν δύο ή και περισσότερες παρατάξεις για να μπορούν να ληφθούν αποφάσεις. Αυτό είναι πρωτόγνωρο, αποτελεί μία σοβαρή πρόκληση, ο κίνδυνος ακυβερνησίας και αναποτελεσματικότητας είναι υπαρκτός. 

Όλοι μας θα αναμετρηθούμε με τις ευθύνες μας απέναντι στους  δημότες που εκπροσωπούμε. Οι πολίτες θα υποδείξουν ποιον θέλουν να είναι ο επόμενος δήμαρχος. Αυτοί θα αξιολογήσουν και θα κατατάξουν τους υποψηφίους και τους συνδυασμούς, ουσιαστικά θα δώσουν την κατεύθυνση για τις συνεργασίες της επόμενης μέρας. 

Με τους συνυποψήφιούς μας έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις σε πολλά κρίσιμα ζητήματα. Με κάποιους οι διαφορές είναι αγεφύρωτες, ενώ διαφωνούμε κάθετα και με τον «ποσοτικό» τρόπο που έχουν επιλέξει να συγκροτήσουν τα ψηφοδέλτιά τους. Δεν προτάσσουν την ικανότητα αλλά την ψηφοσυλλεκτικότητα των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων. Επιλέγουν τα ίδια πρόσωπα, που έχει αποδειχθεί ότι αδυνατούν να προσφέρουν στον τόπο και μετακινούνται με μεγάλη ευκολία από συνδυασμό σε συνδυασμό. Το παρελθόν μάς έχει διδάξει ότι αυτή είναι μία βέβαιη συνταγή αποτυχίας για την επόμενη μέρα. 

Με κάποιους συνδυασμούς πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να ανοίξουμε έναν δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας. Αυτό που θέτει η δική μας αυτοδιοικητική κίνηση ως προϋπόθεση είναι ένα ικανοποιητικό επίπεδο συνεννόησης και συναντίληψης στα κρίσιμα θέματα του Δήμου, πάντοτε με προοδευτικό πρόσημο και με ανθρώπους που δεν έχουν δώσει αρνητικά δείγματα γραφής στο παρελθόν.

Είναι απαραίτητο η νέα δημοτική αρχή να επιδείξει αποφασιστικότητα για την υπέρβαση γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που παρακωλύουν τις διαδικασίες. Το στοίχημα της καθημερινότητας πρέπει να κερδηθεί.

Πώς κρίνετε το έργο που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα ο Τάσος Βάμβουκας; Από την εμπειρία σας ως περιφερειακός σύμβουλος, εκτιμάτε ότι θα μπορούσε να έχει κάνει περισσότερα για τα Χανιά και τους κατοίκους τους;

Η απερχόμενη δημοτική αρχή από το ξεκίνημα της θητείας της δεν κατάφερε να βρει έναν βηματισμό που θα της επέτρεπε να λειτουργήσει συντονισμένα. Ο κ. Βάμβουκας βρήκε μπροστά του τις συνέπειες της επιλογής που έκανε το 2014 να σχηματίσει ένα ετερόκλητο ψηφοδέλτιο. Παρά τις καλές του προθέσεις -γιατί είναι ένας άνθρωπος με προοδευτική αντίληψη- και χωρίς καμία διάθεση μηδενισμού από τη μεριά μας, θεωρώ ότι το ισοζύγιο της θητείας του είναι αρνητικό. Σε κάποιες περιπτώσεις η δημοτική αρχή έδειξε ότι είχε τη διάθεση να κάνει παρεμβάσεις, ωστόσο κατά κανόνα δεν είχε την απαιτούμενη αποφασιστικότητα. Το τελευταίο διάστημα ενόψει των εκλογών επέλεξε να ενεργοποιηθεί περισσότερο, μια επικοινωνιακή επιλογή που προφανώς οδηγεί σε σπασμωδικές κινήσεις και αβέβαια αποτελέσματα.

Είναι νομίζω κοινός τόπος ότι τα Χανιά, παρά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν και την αξιοσημείωτη αναπτυξιακή δυναμική τους στον τουρισμό και το επιχειρείν, έμειναν στάσιμα. Η σύγκριση με το πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα σε άλλους μεγάλους δήμους της Κρήτης, όπως το γειτονικό μας Ρέθυμνο, ή και στην υπόλοιπη Ελλάδα, μας απογοητεύει γιατί συνειδητοποιούμε ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά και στον Δήμο Χανίων.

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός σας για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης των Χανίων; Επίσης πως θα αντιμετωπίσετε τα προβλήματα συντήρησης του οδικού δικτύου, το οποίο κατά γενική ομολογία είναι σε κακή κατάσταση;

Το κυκλοφοριακό είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα των Χανίων, όπως προκύπτει από τις έρευνες κοινής γνώμης όλα τα τελευταία χρόνια. Είναι μία δυσάρεστη πραγματικότητα που τη βιώνουμε όλοι μας καθημερινά.

Πιστεύουμε ότι δεν χρειάζεται να εφεύρουμε τον τροχό. Οι λύσεις πολλές φορές βρίσκονται μπροστά μας, είναι απλές και αρκετές από αυτές μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα, να αποδώσουν καρπούς και ταυτόχρονα να αποτελέσουν τη βάση για μια πιο ολοκληρωμένη μακροπρόθεσμη στρατηγική.

Στον σχεδιασμό μας έχουμε θέσει δύο βασικούς στόχους για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας: τη λεγόμενη «έξυπνη κινητικότητα» και την ενθάρρυνση της μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και το ποδήλατο. Ενδεικτικά, στα μέτρα που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και με σχετικά χαμηλό κόστος περιλαμβάνεται η απομάκρυνση των αφετηριών των αστικών λεωφορείων από την πλατεία της Αγοράς, τα τουριστικά λεωφορεία να μη σταθμεύουν στην πλατεία αλλά σε σταθμούς αυτοκινήτων εκτός κέντρου, η δημιουργία περιμετρικά του κέντρου χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων και η άμεση μεταφορά των επιβατών προς το κέντρο με μικρά λεωφορεία, η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού με κυκλικά δρομολόγια αντί για κάθετες διαδρομές που είναι χρονοβόρες και ενεργοβόρες, η δημιουργία νέας αφετηρίας υπεραστικού ΚΤΕΛ στα Κουνουπιδιανά. 

Σε έναν μεσοπρόθεσμο ορίζοντα τριών έως έξι ετών, μετά την ολοκλήρωση των βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων, εντάσσεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαπλατύνσεων στα πεζοδρόμια και δημιουργίας ποδηλατικών διαδρομών στους κεντρικούς κάθετους άξονες της πόλης, η χάραξη ποδηλατικών και περιπατητικών διαδρομών από το Πολυτεχνείο Κρήτης και τον Κουμπελή μέχρι τους Αγίους Αποστόλους. Επίσης, η εγκατάσταση «έξυπνων» φαναριών που συμβάλουν στη βελτιστοποίηση της κυκλοφορίας στην πόλη και στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ηχορρύπανσης. 

Στο πλαίσιο αυτό στρατηγικός στόχος μας είναι η μετάβαση στην «έξυπνη» κινητικότητα με την χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικονωνιών για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας. Βεβαίως, ένας ακόμη σημαντικός στόχος που πρέπει να θέσει η νέα δημοτική αρχή, μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις και προώθηση νέων κανόνων αστικής κινητικότητας, είναι να καταφέρει να συμβάλει στην αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών σε σχέση με τη χρήση του αυτοκινήτου και γενικά με τον δημόσιο χώρο.

Το οδικό δίκτυο ακόμα και σε κεντρικούς δρόμους των Χανίων παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης και είναι επικίνδυνο. Το κλειδί είναι να ενισχυθεί ουσιαστικά η Τεχνική Υπηρεσία, που είναι η «ατμομηχανή» του Δήμου με την έννοια ότι εκτελεί έργα μεγάλης κλίμακας αλλά ασχολείται και με την επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας των δημοτών. Είναι λοιπόν προφανές ότι η έλλειψη προσωπικού, ειδικά στα συνεργεία της, έχει άμεσο αντίκτυπο στον δημότη. Βασικό μέλημα για εμάς είναι να αναπτυχθεί μία σχέση εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας με τη δημοτική αρχή. Είναι ζήτημα ουσίας και προϋπόθεση αποτελεσματικότητας. Οι εργαζόμενοι διαθέτουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία, γνωρίζουν τα προβλήματα. Είναι απαραίτητο η νέα δημοτική αρχή να επιδείξει αποφασιστικότητα για την υπέρβαση γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που παρακωλύουν τις διαδικασίες. Το στοίχημα της καθημερινότητας πρέπει να κερδηθεί.

Τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι και η τοπική ιστορία έχουν τη δική τους κομβική θέση, με στόχο οι σημερινοί μαθητές να διαμορφώσουν μια νεωτερική αντίληψη για τον τόπο τους.

Τα Χανιά διαθέτουν πλούσια πολιτιστική κληρονομιά. Αυτή η κληρονομιά έχει αναδειχθεί όσο πρέπει; Ποιες είναι οι προτάσεις σας για περαιτέρω ανάδειξή της; Ποιες είναι οι δυνατότητες συνεργασίας του δήμου με την αρχαιολογική υπηρεσία, η οποία πολλές φορές καθυστερεί και εμποδίζει έργα και παρεμβάσεις;

Το εξαιρετικά πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα που διαθέτει ο τόπος μας είναι ένα από τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Επιγραμματικά μπορώ να αναφέρω κάποιες από τις βασικές μας προτάσεις που με σεβασμό στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, αποσκοπούν στη βέλτιστη ανάδειξη και αξιοποίησή του.

Η περαιτέρω ανάδειξη της Παλιάς Πόλης, δίνοντας έμφαση στη Μινωική Κυδωνία, αποτελεί προτεραιότητα. Με τον σχεδιασμό πολιτιστικών διαδρομών μέσα από τις οποίες θα προβάλλεται στους κατοίκους και τους επισκέπτες του τόπου μας ο μοναδικός αρχιτεκτονικός πλούτος και η συνεχής κατοίκηση της περιοχής επί πεντέμισι χιλιάδες χρόνια. 

Έναν σημαντικό πόλο αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος με τεράστιες δυνατότητες αποτελεί η Αρχαία Απτέρα, όπου έχει γίνει πραγματικά εξαιρετικό έργο από την Εφορεία Αρχαιοτήτων και τα τελευταία χρόνια σημειώνεται αλματώδης αύξηση του αριθμού Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Η Απτέρα εντάσσεται δυναμικά στον πολιτιστικό χάρτη. Η εκπληκτική έκθεση «Κρήτη-αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός» στην Αθήνα μάς κάνει περήφανους. Αποτελεί ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνέργειας πολλών φορέων για την επίτευξη ενός μεγάλου στόχου, μας δείχνει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Να σημειώσω σε αυτό το σημείο ότι ένα σημαντικό μνημείο όπως ο Κουλές της Απτέρας, που ανήκει στον Δήμο και έχει αποκατασταθεί πρόσφατα, δυστυχώς παραμένει αναξιοποίητος.  

Ένα σύμβολο της πόλης των Χανίων, κορυφαίο μνημειακό συγκρότημα μοναδικό στην Ελλάδα, είναι τα Νεώρια, που εδώ και πολλά χρόνια παραμένουν κλειστά. Είναι αδιανόητο αυτό το ξεχωριστό μνημείο να μην είναι σήμερα ένας ζωντανός οργανισμός. Η αποκατάσταση των Νεωρίων επείγει, πρέπει να πετύχουμε τη βέλτιστη επανάχρησή τους με σεβασμό στην ιστορικότητα και στην αρχιτεκτονική σημασία τους. Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης ανάδειξης που έχει ανατεθεί στο Πολυτεχνείο Κρήτης, η νέα δημοτική αρχή οφείλει να παρακολουθεί στενά την εξέλιξη των διαδικασιών και να συμβάλει όπου κρίνεται απαραίτητο ώστε να έχουμε το συντομότερο δυνατό απτά αποτελέσματα.

 Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο στη Χαλέπα θα είναι πλήρως λειτουργικό και επισκέψιμο στη διάρκεια της θητείας της επόμενης δημοτικής αρχής. Θέτουμε ως στόχο τη διασύνδεση του Μουσείου με το μοναδικό φυσικό και πολιτιστικό απόθεμα του Δήμου μας. Είναι ένας πολιτιστικός πόλος μεγάλης εμβέλειας για τον Δήμο μας, που οπωσδήποτε θα δώσει νέα δυναμική στην ευρύτερη περιοχή, αφού γειτνιάζει με την Οικία-Μουσείο Βενιζέλου, με το κτίριο της Γαλλικής Σχολής όπου το Πολυτεχνείο Κρήτης προγραμματίζει τη λειτουργία εκθετηρίου λαογραφικών συλλογών και μουσείου τεχνολογίας, με τα Ταμπακαριά. 

Παράλληλα, με στόχο τη διασύνδεση του πολιτισμού με την εκπαίδευση, αξιοποιούμε με ορίζοντα τετραετίας την εμπειρία από το Πρόγραμμα «Μελίνα» και προσαρμόζουμε στις ανάγκες του δήμου Χανίων το Πρόγραμμα «Αμάλθεια», που είχα εισηγηθεί ως θεματικός αντιπεριφερειάρχης Παιδείας. Τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι και η τοπική ιστορία έχουν τη δική τους κομβική θέση, με στόχο οι σημερινοί μαθητές να διαμορφώσουν μια νεωτερική αντίληψη για τον τόπο τους.